مقالات

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری، جزء اصول و ضوابط کاری شرکت های نقشه برداری می باشد. نیاز به تعمیرات در صورتی لازم است که بنا به دلایلی مثل کارکرد دستگاه ها، جابجایی، ضربه، تغییرات آب و هوا و استفاده از تجهیزات، در مدت استفاده تجهیزات نقشه برداری از تنظیم خارج می شوند و دیگر به دقت اصلی دستگاه نمیرسند. بدین جهت تجهیزات و دوریبن ها نیاز به تنظیم و سرویس دوباره و حتی چند باره دارند تا دوباره به دقت ابتدایی خود برگردند.

کالیبراسیون چیست؟

کالیبراسیون به معنای تنظیم و آماده سازی دقیق هر دستگاه است، که در مدت کارکرد و جابجایی، ضربه یا هر اتفاقی از تنظیم و دقت اصلی خود خارجمی شود. سرویس به موقع این تجهیزات در طول عمر مفید دستگاه ها بسیار حائز اهمیت میباشد و از آسیب هایی که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری می کند.

کالیبراسیون از بعد دیگر

در تعریف کلیات کالیبراسیون را میتوان به مقايسه یک دستگاه اندازه گيري با یک استاندارد و تعيين ميزان اشتباه  وسيله ی نقشه برداری نسبت به آن و تنظيم دستگاه در مقايسه با استانداردهای اصلی آن، دانست.

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری

عدم کالیبراسیون دوربین و تجهیزات نقشه برداری

درصورتی که عدم کالیبراسیون به وجود آید مشاهدات نقشه برداری با دقت کافی انجام نمی شود و مشاهدات دارای اشتباه می شوند که گاهی این خطاها باعث هزینه های زیادی و غیر قابل استرداد در پروژه ها می شوند. پس توصیه می شود که به صورت نرمال هر شش ماه یا یک سال تمامی تجهیزات به مراکز کالیبراسیون فرستاده شوند.

کالیبراسیون دوربین نقشه برداری به چه شکلی می باشد؟

برای کالیبراسیون از ابزاری به نام کلیماتور استفاده می شود. کلیماتور وسیله ای است که شرایط یک تارگت در فاصله دور را در تعمیرگاه برای تعمیرکار فراهم می کند . کلیماتور جهت کالیبره کردن تمام دوربین اعم از دوربین های نقشه برداری را فراهم می کند.

همچنین سیستم نرم افزاری نیز به دوربین های نقشه برداری (توتال استیشن ها و ترازیاب های دیجیتال) متصل می شود و بعضی از خطاهای دوربین ها را نیز حذف یا کم می کند. با توجه به کارکرد و نوع دستگاه ،شرایط کارگاهی، زمان کالیبراسیون عدد ثابتی نمی باشد. استفاده درست و دقت در جابجایی این تجهیزات در زمان کالیبراسیون نقش مهمی دارد.

مزیت انجام کالیبراسیون

  1.  جلوگيري از تصريح حقوق مصرف کننده  و توليد کننده و تضعیع بیت المال.
  2.  ايجاد اعتماد همگاني در سطح جامعه در فرايندهاي تجاري، خدماتي و بهداشتي
  3. افزايش اعتبار بين المللي
  4.  گسترش حقوق اجتماعي به عنوان يکي از شاخصهاي رشد يافتگي اجتماعي – فرهنگي
  5. ايجاد بستر و فرهنگ قانون مداري جهت حفظ حقوق ملت و دولت
  6.  جلوگيري از ضرر و زيان در تبادلات بازرگاني با ساير کشورها
  7. ايجاد اشتغال براي شرکتهاي مجري
  8. برای اطمینان از قرائت‌هایی که از دستگاه صورت می‌گیرد
  9. برای تعیین درستی مقادیر خوانده شده از دستگاه
  10. برای استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استانداردهای مرجع
تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری..

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری..

سه روش از اصول کالیبراسیون

  • روش اول

کاليبراسيون براي بدست آوردن خطا و ثبت نتايج حاصله مي باشد.

  • روش دوم

روش اول  را در بر گرفته و علاوه بر آن نتايج حاصله با استاندارد و دستورالعمل مقايسه شده و وضعيت وسيله نيز از جهت قبول و يا رد آن مشخص ميشود.

  • روش سوم

روش دوم را در بر گرفته و علاوه بر آن تنظيم، تعمير و يا حذف خطاي ايجاد شده را نيز در بر ميگيرد.

اصول تعیین مقدار خطا

در اصل تعیین میزان خطا در پارامترهای طولی و زاویه یک دستگاه کار مهمی می باشد، اما پیدا کردن ریشه ی خطا و تصحیح آن در یک دوربین بسیار سخت و مهم می باشد. همچنین جهت انجام سرویس و تعمیر و تنظیم این دوربین ها نیاز به ابزارهای خاص و ویژه ای می باشد که بدون آنها پروسه کالیبراسیون انجام نمی شود.

نقشه و نقشه برداری از زمین به چه معنی می باشد؟

نمایش و تصویری از عوارض مصنوعی و طبیعی زمین است که فرد نقشه بردار با استفاده از تجهیزات نقشه برداری، موقعیت عوارض مصنوعی و طبیعی سطح زمین را تعیین می کند و با محاسبه ی آن ها، نقشه را درست می کند. نقشه ای که با استفاده از تمامی گفته های بالا به وجود بیاید نقشه برداری گفته می شود.

با استفاده از این روش می توان زاویه ها، اختلاف ارتفاع، طول ها و شکل و ابعاد عارض را اندازه گیری و مشخص کرد و با استفاده از آن ها نقشه ی مد نظر را می توان رسم کرد.

نقشه برداری با دوربین

اصلی ترین هدف نقشه برداری با دوربین، تعیین موقعیت نسبی نقاط سطح زمین است. به زبان عامیانه تر می توان گفت که با این روش می توان، مختصات نقاط یک زمین را در سه بعد، به دست آورد. به طور کلی نقشه برداری شامل دو مرحله می باشد. برداشت یا همان اندازه گیری و محاسبه یا همان ارائه ی نتایج کار می باشد.

نتیجه ی کلی برداشت و محاسبه

نتایج کار نقشه برداری هم به دو صورت آنالوگ که شامل نقشه، مقاطع طولي و عرضي و … و دیجیتال که شمال جدول ها، مدل هاي رقومي زمين DGM يا DTM می باشندکه ارائه می شوند. نقشه برداری زمین با دوربین با دستگاه ها و تجهیزات مختلفی قابلیت انجام دارد که انتخاب دستگاه مناسب باید بر اساس معیارهای مختلفی مانند وسعت زمین، دقت مطلوب و امکانات انجام گیرد.

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری..

تعمیرات و کالیبراسیون دوربین های نقشه برداری..

چند نکته که حائز اهمیت است که نقشه برداران مستلزم رعایت آن ها هستند

  1. به هیچ عنوان دوربین را در حال استقرار رها نکنید. در صورت فاصله گرفتن از دستگاه حتما کمک نقشه بردار آموزش دیده را جهت مراقبت از دوربین بگمارید و یا دستگاه را از روی سه پایه باز نموده و در جعبه قرار دهید و مجددا مستقر کنید.
  2.  از استقرار در موقعیت نا ایمن پرهیز کنید.
  3. از رها کردن تجهیزات در صندوق عقب خودرو و یا داخل خودرو بدون سرنشین حتی برای یک ثانیه خودداری فرمایید.
  4. معمولا صندوق عقب خودرو به دو دلیل محل مناسبی جهت حمل تجهیزات گران قیمت ژئوماتیک نیست.
  5. جعبه حمل دوربین قابل ترمیم و بازسازی نم باشد، به همین دلیل دستگاه با کاور برزنتی مخصوص تحویل شما گردیده است، قیمت این کاور با قیمت جعبه حمل یدکی قابل قیاس نیست! لطفا همواره جهت حمل و نقل دوربین از کاور برزنتی استفاده نمایید، هنگام باز و بسته کرده کردن زیپ کاور، و حمل آن لطفا ملاحظات لازم صورت پذیرد. همچنین از نشستن بر روی جعبه حمل خودداری فرمایید.

نحوه ی ریست کردن دوربین های نقشه برداری

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *